Recension: Bina – Död Svan Blues 7″

Bina – Död Svan Blues 7″
Kontakt: Facebook
Bollmora Records


Nu var det ett tag sedan som jag hörde något från Bina men jag minns att jag gillade hans låtar på splitalbumet med The Lost Boys, jag måste leta fram den skivan känner jag nu. De två låtarna på den här skivan är nämligen väldigt pepp. ”Död Svan Blues” bjuder på ett magnifikt punkrockös, typ Bitch Boys goes streetpunk, lagom stökigt med fenomenalt svängiga riff. Jag tycker dock att de kunde slängt på två låtar till på skivan, det här är liksom en repeatskiva, byta sida, byta sida, byta sida. Det gör jag förvisso gärna då båda låtarna är topp men man börjar ju bli lite bekväm med åren och det tär på ryggen att studsa upp och ner. Men i det här fallet är det värt det, Voltarenkrämen står redo på nattduksbordet.

På b-sidan både tempot och energin ännu mer i låten ”Måndag hela veckan”, något som gör dynamiken mellan låtarna perfekt. Det här är traditionell svensk punkrock när den är som bäst. Gillar du KSMB, Incest Brothers och liknande band borde Bina vara en självklarhet i samlingen. Bina själv var ju med i Valpmynning, ett band jag inte har jättebra koll på men efter att ha lyssnat och jämfört är jag glad att Bina drog igång det här projektet. Den här skivan kommer att fortsätta gå på repeat. Skivan klockar in på nästan 4 minuter och som sagt, det här är en obligatorisk skiva för den som gillar svensk punkrock.

Lämna en kommentar