Recension: Young Rich & Pitiful – S/t LP

Young Rich And Pitiful – S/t LP
Kontakt: Facebook
Dalapop


Jag ska väl erkänna att jag har lika svårt varje gång att veta var jag ska börja när jag tar mig an Young Rich & Pitiful. Grejen är ju den att de är inne och nosar på flera stilar på samma gång. Trots det blir det aldrig spretigt eftersom de binder ihop det helt perfekt. Jag hör spår från 60-talets garagerock, 70-talets protopunk och 80-talets Madchester. Det är fan snyggt att kunna binda ihop det så bra som Young Rich And Pitiful gör.

Tidigare har de, så vitt jag vet, bara släppt EPs. Men jag tycker att det blir bättre på album, man får en bredare helhetsbild helt enkelt. Det är det som får mig att tycka att det här är deras absolut bästa release. Det finns så många höjdarlåtar på den här skivan där Furious And Slow, Natural Responses och The Artificial Imbecile tillhör de allra bästa. De två sistnämnda har verkligen mördarrefränger. Vill man vara petig går det att gnälla på sångarens engelska men det är absolut inget som stör mig i alla fall.

Allt som allt är det här en guldskiva som absolut kommer att snurra med jämna mellanrum, den peppar verkligen mig. Det är totalt 12 spår på skivan med en speltid på 35 minuter. Den här skivan släpptes för drygt ett år sedan och nu i dagarna såg två nya låtar dagens ljus, de finns på din lokala streamingtjänst, klart värt att kolla upp också.

Lämna en kommentar