Recension: Deny/Chörnobyl split-7″

Deny / Chörnobyl split7″
Kontakt Deny: Facebook I Bandcamp
Kontakt Chörnobyl: Facebook I Bandcamp
Flyktsoda Records

Jag kan ju egentligen bara fortsätta att ösa lovord över Deny, med konungakronan på kängskallen är de tillbaka med tre nya låtar. Med det inledande spåret ”Who Can You Trust” sätter de ribban högt och de två andra låtarna kommer inte riktigt upp i samma nivå, men ändå, lägstanivån är brutalt hög. ”D.B.D” blir något enformig men samtidigt är det en uppvisning i klassisk kängpunk, skit samma om riffen är använda flera gånger tidigare av 1000 andra band, det är ju så bra och får mig att tänka på Dischange och 90-talet. Det är inte konstigt att jag ser folk i USA, England och runt om i världen dela Denylåtar på Facebook. Jag antar att ingen har missat Deny vid det här laget, och har du det är det bara ett måste att kolla upp.

Chörnobyl är ett hyfsat nytt band med medlemmar från bland annat Myteri och Liptones. Här manglas det kängpunk på svenska och det här är bandets första release. Det går så klart att räkna upp mängder av referensband eftersom Chörnobyl spelar ganska traditionell käng och det går ju något jag igång på. Det må knappast vara nyskapande men ändå är det så otroligt bra. Jag tycker dessutom att de har fått till en lagom skitig ljudbild. Jag kommer att tänka på det gamla Uppsalabandet Harass vars sjua av någon anledning har blivit svindyr. Chörnobyl bjuder i alla fall på tre låtar med smäktande d-takt, distad bas, rå sång och klassiska kängriff.

Vilken splitt det här är alltså. Favoriterna Deny och det nya stjärnskottet Chörnobyl, det här skitlandet kommer förmodligen aldrig sluta leverera råpunk på högsta nivå. Har man nu någon märklig intention att bli patriot så finns det i alla fall en anledning. Dessutom är omslaget riktigt snyggt.

Lämna en kommentar